Svar: Fordøjelse - 6 mdr.
17. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Det er vigtigt at du varierer hans indtag så meget som muligt og det vil være rigtig godt, hvis du f.eks. til frokost skiftede mellem øllebrød og grøntsagsmos med kød eller fisk hver anden dag.
Også havregrød og flerkornsgrød kan du skifte mellem og generelt er det en god idé at give de lidt grovere grødtyper, det er bedre end ris og hirsegrød, netop til at holde maven igang naturligt. Samtidig med den mere fiberholdige grød, skal han dog også have væske nok - så masser af vand af kop er nødvendigt, ved siden af dine 6 amninger :)
Grøntsagsmos kan du lave af alle slags grøntsager og jo mere forskelligt jo bedre: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder.
Det er rigtig godt at du nu er begyndt med lidt kød og fisk, det skal du endelig fortsætte med og give det både til frokost og om aftenen. Lad udgangspunktet være den mad I andre spiser, du kan koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give ham det ned i mosen, ligesom sovs også er godt til at give smag. Sovs, det kan være en tomatsovs, som har stået og småsimret på panden, det kan være en brun sovs eller bare en smørsovs kan være rigtig godt til at smøre og gøre at mosen ikke bliver før tør. Samtidig er det en møde at tilføre ham ekstra fedtstof.
Frugtmos og frisk frugt i hånden er godt til at sætte gang i maven og også her må du meget gerne variere. Hold evt. igen med banan og giv i stedet mos af svesker, blommer, fersken, abrikos. Men også frugt i hånden at sutte på er fint, det kan være blød frugt som appelsinbåde eller et stykke melon, som du hjælper ham med at holde. I det hele taget er det at sutte med til at sætte gang i tarmbevægelserne og dermed også med til at holde maven igang.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Morgen: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånde at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk og hver anden dag øllebrød, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Frisk frugt og frugtmos, vand af kop. Evt. amning
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, stor variation, gerne mad som er mildt krydret, det kan være en tomatsovs krydret med løg, timian og oregano. Vand af kop og suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og begynder at sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Derudover er det også vigtigt at du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk, jo mere du kan cykle med hans ben, hjælpe ham med at trille omkring, tumle med ham osv. jo bedre er det. Det at blive mobiliseret har stor betydning for mavens funktion, jo mere stille han ligger, jo mere stille vil maven ofte også være.
Hvis ovenstående ikke er nok til at holde gang i maven, så kan han have behov for at få lidt laktulose og det er helt fint, at give ham det. Det er vigtigt at maven fungerer, ellers fjerner det hans lyst til skemad.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :) Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske