Svar: Fordøjelse - 6 mdr.

17. marts 2010

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mette

Det er vigtigt at du varierer hans indtag så meget som muligt og det vil være rigtig godt, hvis du f.eks. til frokost skiftede mellem øllebrød og grøntsagsmos med kød eller fisk hver anden dag.

Også havregrød og flerkornsgrød kan du skifte mellem og generelt er det en god idé at give de lidt grovere grødtyper, det er bedre end ris og hirsegrød, netop til at holde maven igang naturligt. Samtidig med den mere fiberholdige grød, skal han dog også have væske nok - så masser af vand af kop er nødvendigt, ved siden af dine 6 amninger :)

Grøntsagsmos kan du lave af alle slags grøntsager og jo mere forskelligt jo bedre: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.

Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder.

Det er rigtig godt at du nu er begyndt med lidt kød og fisk, det skal du endelig fortsætte med og give det både til frokost og om aftenen. Lad udgangspunktet være den mad I andre spiser, du kan koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give ham det ned i mosen, ligesom sovs også er godt til at give smag. Sovs, det kan være en tomatsovs, som har stået og småsimret på panden, det kan være en brun sovs eller bare en smørsovs kan være rigtig godt til at smøre og gøre at mosen ikke bliver før tør. Samtidig er det en møde at tilføre ham ekstra fedtstof.

Frugtmos og frisk frugt i hånden er godt til at sætte gang i maven og også her må du meget gerne variere. Hold evt. igen med banan og giv i stedet mos af svesker, blommer, ...

Annonce

... fersken, abrikos. Men også frugt i hånden at sutte på er fint, det kan være blød frugt som appelsinbåde eller et stykke melon, som du hjælper ham med at holde. I det hele taget er det at sutte med til at sætte gang i tarmbevægelserne og dermed også med til at holde maven igang.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre

Morgen: Havregrød, vand af kop.

Formiddag: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånde at sutte på, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk og hver anden dag øllebrød, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag: Frisk frugt og frugtmos, vand af kop. Evt. amning

Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, stor variation, gerne mad som er mildt krydret, det kan være en tomatsovs krydret med løg, timian og oregano. Vand af kop og suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden.

Ammes og puttes til natten

Sen aften: Ammes og begynder at sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Derudover er det også vigtigt at du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk, jo mere du kan cykle med hans ben, hjælpe ham med at trille omkring, tumle med ham osv. jo bedre er det. Det at blive mobiliseret har stor betydning for mavens funktion, jo mere stille han ligger, jo mere stille vil maven ofte også være.

Hvis ovenstående ikke er nok til at holde gang i maven, så kan han have behov for at få lidt laktulose og det er helt fint, at give ham det. Det er vigtigt at maven fungerer, ellers fjerner det hans lyst til skemad.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :) Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika